tag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.comments2012-04-09T21:51:36.359+02:00Anmeldelser av klassisk musikkThomas Erma Møllerhttp://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comBlogger44125tag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-43069784822597504972012-04-09T21:51:36.359+02:002012-04-09T21:51:36.359+02:00Du akriver at Det Norskw Solistkor "viste se...Du akriver at Det Norskw Solistkor "viste seg nok en gang som kanskje landets aller fremste kor". Hvilke andre kor er det som r deg til å sltove "kanskje"?Tromd Okkelmonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-59429606852617428092012-03-08T22:27:54.295+01:002012-03-08T22:27:54.295+01:00Grusomt å høre dirigenten på radio. "I didn&#...Grusomt å høre dirigenten på radio. "I didn't use to much time on the score, because the orchestra knows how to play the piece" var omtrent ordlyden. Ja, med en slik innstilling kan man heller høre på en bra innspilling!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-4409616948876182182012-03-08T19:51:40.324+01:002012-03-08T19:51:40.324+01:00Enig!Enig!Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-29133135384544141802012-03-08T18:55:59.070+01:002012-03-08T18:55:59.070+01:00Latterlig at de må si "i anledning kvinnedage...Latterlig at de må si "i anledning kvinnedagen". Det burde være en selvfølge at damer kan dirigere og ikke noe man gjør et stort poeng ut av.Marihttps://www.blogger.com/profile/13090373666717155851noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-36047353266934323372012-02-03T15:07:29.862+01:002012-02-03T15:07:29.862+01:00Hei!
Det er selvsagt lov å være uenig i ethvert ...Hei! <br /><br />Det er selvsagt lov å være uenig i ethvert musikkstykkes verdi. Jeg ønsker jo nettopp at det blir vist mer genuine følelser og meninger knyttet til musikken som blir spilt i Konserthuset, så vi slipper den dørgende forutsigbare reaksjonen jeg skriver om i teksten. Klassiske konserter trenger virkelige meningsytringer, buing, råtne tomater, stormende jubel, sterke uenigheter og debatt! <br /><br />Min utbasunering er basert på en rekke lignende opplevelser, ikke bare fremføringen av dette verket. Jeg ønsker også å påpeke at det på ingen måte var min hensikt å rose Illuminatio opp i skyene, og det mener jeg heller ikke jeg har gjort i denne teksten (?).<br /><br />Anmeldelsen er av konserten onsdag. Da var salen halvfull, men ingenting er hyggeligere enn om det var flere tilhørere til stede på torsdag.<br /><br />Mvh<br /><br />ThomasThomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-90742625279327195332012-02-03T14:18:30.102+01:002012-02-03T14:18:30.102+01:00Hei, Vi var på denne konserten i går(torsdag) og v...Hei, Vi var på denne konserten i går(torsdag) og var blandt de som klappet behersket til Illuminatio. Vi ble dessverre ikke like begeistret for dette stykket som anmelderen. Vi er generelt ivrige etter å høre ny musikk, vi har fulgt komponister som John Adams og Nic Muhly og Gisle Kverndokk og Ragnar Søderlind. Og selvfølgelig Arne Nordheim. Men vi ble altså ikke veldig begeistret for Illuminatio. Det var forøvrig helt fullt så vidt vi kunne se i Konserthuset i går.<br />Hilsen Lise Opheim og Vic HydeLise Opheimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-46418610152709807182012-02-02T20:11:39.084+01:002012-02-02T20:11:39.084+01:00Vel, da er vi vel ganske enige. Jeg synes det er v...Vel, da er vi vel ganske enige. Jeg synes det er veldig sant det som et innlegg i radioen en gang uttrykte det: Man kan ikke høre på Brahms 2. symfoni hele tiden. Ved inn i mellom å høre på mer moderne komponister som Stravinsky og Messiaen gjør man både seg selv og Brahms en tjeneste.Per Michaelsennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-81767781021188992982012-02-02T17:59:07.359+01:002012-02-02T17:59:07.359+01:00Takk for kommentar! Jeg kunne ikke vært mer enig. ...Takk for kommentar! Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg synes programsammensetningen på denne konserten var både gjennomtenkt og vellykket. Det er snarere den sterke motviljen, eller kanskje man skulle si likegyldigheten, til all ny og/eller ukjent musikk jeg ønsker å ta et oppgjør med. <br /><br />Dvoraks musikk er enestående, og den fortjener selvsagt å bli spilt. Men ikke bare den. Jeg er av den oppfatning at det bør skapes større rom også for nyere musikk på orkesterets program. Ellers blir denne musikkformen og disse konsertene en støvete museumsgjenstand og ikke en levende kunstform. <br /><br />Mitt aller største poeng er likevel hvordan publikum forholder seg avvisende til ny og ukjent musikk, og tilsvarende ukritisk bejublende til det kjente og kjære repertoaret. Det spiller ingen rolle hvordan det fremføres. Bare det er tonalt og fint og tre sterke durakkorder til slutt blir det stående ovasjoner og trampeklapp i konserthuset. <br /><br />Publikum ser ikke lenger ut til å være interessert i å bli utfordret, bare få en bekreftelse på at Brahms fortsatt klinger som Brahms, og Dvorak som Dvorak. Da kan de nikke gjenkjennende til det de hører og plystre muntert på melodiene. Jeg tror det har med alder å gjøre. Blant generasjonen som dominerer publikumsskaren på disse konsertene fungerer det åpenbart, men hva med de neste generasjonene? Er de interesserte i å gå på museum for å høre gammel og velklingende musikk?Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-36012010739518465482012-02-02T15:43:41.637+01:002012-02-02T15:43:41.637+01:00Jeg var ikke på konserten, men jeg synes kombinasj...Jeg var ikke på konserten, men jeg synes kombinasjonen av etablert (Dvorak), litt moderne norsk (Hovland) og "nytt" representert ved estiske Tüür egentlig er et fin konsertprogram. Jeg synes Thomas Erma Møller må tåle at Dvorak er en populær (og fin) komponist ...<br />Per MichaelsenPer Michaelsennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-54357616860908636302012-02-02T13:17:16.032+01:002012-02-02T13:17:16.032+01:00Takk! Ja, man kommer til et punkt hvor man står i ...Takk! Ja, man kommer til et punkt hvor man står i fare for å gå litt lei. Jeg synes denne konserten viste tydeligere enn på lenge hvilke utfordringer orkesteret og hele denne musikksjangeren står overfor i årene som kommer. Rammene må endres radikalt dersom orkesteret skal nå ut til nye og unge lyttere, og dersom produktet skal tilpasses tiden vi lever i.Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-39804644771356122332012-02-02T10:39:59.131+01:002012-02-02T10:39:59.131+01:00Gode poenger som vanlig! Jeg har enda til gode å o...Gode poenger som vanlig! Jeg har enda til gode å overvære en konsert med OF i konserthuset som ikke ender med stående applaus.<br /><br />EspenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-41533497354293938282012-02-02T10:05:18.074+01:002012-02-02T10:05:18.074+01:00Väl skrivet! Har tänkt på att skriva om trampeklap...Väl skrivet! Har tänkt på att skriva om trampeklapp, stående ovationer och annat fårskalligt beteende i konsertsalar, men har inte kommit så långt. Följer dig också i att publiken har blivit äldre. Särskilt efter att operan byggdes känns det som om filharmonin åldrats radikalt.Magnus Anderssonhttp://www.tangotango.no/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-53844747594085268032011-10-25T12:08:46.682+02:002011-10-25T12:08:46.682+02:00Å, sånn flott omtale av fin musikk! Må vel skaffe ...Å, sånn flott omtale av fin musikk! Må vel skaffe meg platen.<br />Du skulle også vært i Litteraturhuset i Oslo sist søndag (23.10.2011) da kameleonkvartetten med Cathrine Leclerc spilte Brahmskvintetten i en passe stor sal med bra akustikk! Synd det ikke ble gjort opptak!<br />Lykke til videre!<br />BrorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-72375144362666719772011-09-17T18:25:03.259+02:002011-09-17T18:25:03.259+02:00Takk for spørsmål!
Slik jeg har forstått det, er...Takk for spørsmål! <br /><br />Slik jeg har forstått det, er ikke bassettklarinett og bassetthorn det samme. <br /><br />Bassettklarinetten ligner en vanlig klarinett, men større. Den kan derfor spille dypere toner enn en vanlig klarinett.<br /><br />Et bassetthorn er et beslektet instrument, men her er både munnstykket og sjallstykket bøyd, i motsetning til hva tilfellet er for vanlig klarinett og bassettklarinett.<br /><br />I konsertprogrammet for denne konserten i Oslo Konserthus står instrumentet omtalt som bassettklarinett, og jeg er rimelig sikker på at det var dette instrumentet Fröst spilte på. Altså en bassettklarinett.Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-8380428387712680702011-09-17T18:11:27.991+02:002011-09-17T18:11:27.991+02:00heter det ikke egentlig bassetthorn? hilsen Øystei...heter det ikke egentlig bassetthorn? hilsen ØysteinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-78309065818976053592011-09-15T08:49:13.099+02:002011-09-15T08:49:13.099+02:00Det er verdt å nevne at det var Arnold Schönbergs ...Det er verdt å nevne at det var Arnold Schönbergs oppfinnsomme arrangement av «Das Lied von der Erde» for kammerorkester som ble fremført i Aulaen, ikke Mahlers originalversjon for symfoniorkester. Schönberg rakk aldri å fullføre arrangementet, men det ble ferdigstilt av Rainer Riehn i 1980. <br /><br />Kammerversjonen er, naturlig nok, langt mer gjennomsiktig enn symfoniorkesterversjonen, men minst like fargerik og spennende. Den lettere og tynnere orkesterteksturen gir, etter min mening, sangsolistene større variasjonsmuligheter i klang og uttrykk, og helheten må kunne sies å være svært vellykket.Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-42197223539581288002011-09-02T17:36:53.156+02:002011-09-02T17:36:53.156+02:00Det er bra! Gleder meg til å lese den!Det er bra! Gleder meg til å lese den!Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-17331986703443039552011-09-01T17:22:34.426+02:002011-09-01T17:22:34.426+02:00Strålande skrivet, som alltid! Håller med om orkes...Strålande skrivet, som alltid! Håller med om orkesterns goda prestationer men i min recension skriver jag nog lite mer om vad jag önskar att Luisi hade gjort som han lät bli att göra. Den kommer i morgon. Fint att du är igång med skrivandet igen.Magnus Anderssonhttp://www.tangotango.nonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-1875161930019523402011-05-01T13:18:53.774+02:002011-05-01T13:18:53.774+02:00Takk skal du ha! Nydelig spilt, det også!Takk skal du ha! Nydelig spilt, det også!Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-77222178414313315762011-04-29T20:15:13.113+02:002011-04-29T20:15:13.113+02:00Brahms Intermezzo op. 118 no.2Brahms Intermezzo op. 118 no.2Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-10945050364739015572011-04-29T13:55:59.590+02:002011-04-29T13:55:59.590+02:00Hvis noen vet hva Lupu spilte som ekstranummer, ta...Hvis noen vet hva Lupu spilte som ekstranummer, tar jeg gjerne i mot forslag her i kommentarfeltet. Jeg lurte på om det var Beethoven, men så tenkte jeg at det også kunne være Schumann, eller kanskje Chopin... <br /><br />Er det noen som vet?Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-512217773240232252011-04-09T17:39:57.857+02:002011-04-09T17:39:57.857+02:00Hei!
Det er satt i gang et stort prosjekt med å ...Hei! <br /><br />Det er satt i gang et stort prosjekt med å spille inn alt Sibelius har skrevet. Meningen er å gi ut 12 CD-bokser, og jeg tror dette arbeidet nærmer seg slutten. <br /><br />I alle fall er det mulig å kjøpe boksen som heter Tone Poems. Her er det Sinfonia Lahti (Lahti Symphony Orchestra) som spiller og Osmo Vänskä som dirigerer. <br /><br />Etter min mening er det den desidert beste innspillingen av Pohjolan tytär (Pohjolas datter), Aallottaret (Oceanides), Tapiola og de andre symfoniske diktene.Thomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-31184294298151653522011-04-09T15:31:23.470+02:002011-04-09T15:31:23.470+02:00Hei Thomas.
Har du tips til en eller flere gode i...Hei Thomas.<br /><br />Har du tips til en eller flere gode innspilling av Sibelius´symfoniske dikt?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-60895230655251951242011-04-01T18:54:37.148+02:002011-04-01T18:54:37.148+02:00hun er ikke bare et av de største talentene her ti...hun er ikke bare et av de største talentene her til lands.... hun tar sjumilssteg in på den internasjonale stjernehimmelen nå for tida. Jeg våger (det er vel egentlig ikke særlig vågalt) påstanden om at hun blir å finne blant de aller, aller største helt der oppe om svært få år....<br /><br />Det er bare å bøye seg i støvet....og bli der... gratulererAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7445366486270978370.post-57402978265903988222011-04-01T10:28:56.717+02:002011-04-01T10:28:56.717+02:00Helt enig! :-)
Gleder meg til å følge Guro Kleven ...Helt enig! :-)<br />Gleder meg til å følge Guro Kleven Hagen også i fortsettelsen.<br /><br />Konserten var en stor opplevelse!<br /><br /><br />- ThomasThomas Erma Møllerhttps://www.blogger.com/profile/18433620012538693062noreply@blogger.com