fredag 4. desember 2009

På Audiens med Schola Cantorum

CD:
”Audiens”
2L
November 2009

Schola Cantorum v/ Tone Bianca Dahl.
Nordic Voices
Are Sandbakken, bratsj

Verker av Bjørn Morten Christophersen, Eric Whitacre, Morten Lauridsen, Torbjørn Dyrud, og Karin Rehnqvist


”Det lukter fugl av paven, ganske svakt, men brødrene kan merke det på mandagsmøtet hvis luften går i riktig retning,” synger Schola Cantorum. Teksten er hentet fra Gro Dahles diktsamling, ”Audiens – det er ikke alltid like lett å være pave,” og er på denne CD-platen kledd i den norske samtidskomponisten Bjørn Morten Christophersens sprudlende tonedrakt. I den humoristiske teksten om paven som søker råd hos fugler og hunder, ”spiser bokstavkjeks ved vinduet,” og ”trener litt hver dag om ettermiddagen” er det også et snev av ensomhet og vedmod. Christophersen har i sin musikk fanget denne dobbeltheten på en utmerket måte. I platens teksthefte skriver han at teksten er helt sentral og at klarhet og tydelighet i formidlingen av denne har vært et hovedanliggende i verket. Musikken både formidler og fremhever teksten på en fargerik, levende og svært god måte, og spennende nye effekter kombineres med mer tradisjonelle virkemidler. Dette verket smaker av fugl.

I tillegg til ”Audiens” har Christophersen bidratt med ytterligere tre verk på denne CD-platen, det stemningsbeskrivende ”A Just-finishing Candle,” samt to verk, ”Gjenfødelsen” og ”Etablisementets vært,” basert på opphetede og smått sinnsyke tekster og sitater av Edvard Munch. Også i disse verkene klarer komponisten å fange stemningen i teksten, og berike den med dramatisk og ofte svært beskrivende musikk. Et fascinerende eksempel er i tekststrofen ”Etablisementets vært her har en sådan forfærdelig stemme – at når han begynner å tordne blir mælken sur,” der ordet ”vært” synges kort og avhogget, og ”sur” tillegges en parodisk, nærmest vulgær vibrato. Christophersen har bl.a. jobbet med musikk til TV-serien ”Kodenavn Hunter,” og hans evne til et billedlig, fantasifult og dramatisk tonespråk er kanskje inspirert nettopp fra arbeidet med musikk til TV og film.

Bjørn Morten Christophersens verker er omkranset av nordisk og amerikansk samtidsmusikk a cappella. Eric Whitacres humoristiske ”Leonardo Dreams of His Flying Machine” og lyriske ”Water Night,” samt Morten Lauridsens klangfulle og neomadrigalske ”Se per Havervi, Oime” er kanskje de beste av de øvrige bidragene på platen, selv om også Torbjørn Dyruds ”Snart kysser hun sin venn i Rosenhagen” og Karin Rehnqvists ”Bara du går över markerna” er vel verdt å lytte til.

Alt i alt er denne platen svært vellykket, ikke minst takket være Schola Cantorums strålende sanglige prestasjoner under ledelse av Tone Bianca Dahl. De presenterer rykende fersk kormusikk forbilledlig og engasjert, og både intonasjonen og presisjonen er mildt sagt imponerende. Koret manifesterer seg med denne platen som et av landets ledende, ja, kanskje det aller fremste, særlig hva angår samtidsmusikk. Det er viktig å presentere ny kormusikk fra inn- og utland. Når det i tillegg gjøres så godt som på denne platen pakkes de spennende og friske komposisjonene inn i den aller fineste innpakning og verkene fremstår på best mulig måte. For øvrig er Are Sandbakkens innsats som solobratsjist i ”Gjenfødelsen” av aller ypperste kvalitet, og vokalsekstetten Nordic Voices blander seg glimrende klanglig med Schola Cantorum i hovedverket, ”Audiens.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar