mandag 25. oktober 2010

Knallbra Kvinnekor i Kanonhallen

Konsert:
Søndag 24/10 2010
Kanonhallen, Løren, Oslo

Kvindelige Studenters Sangforening v/ Marit Tøndel Bodsberg
Ingeborg Dalheim, sopran
Ingeborg Schübeler Gillebo, alt
Sammensatt orkester (kun kvinner!)

A. Vivaldi: Gloria
M. Ødegaard: Møte med Bjørnson (urfremføring)
H. Ødegaard: Valg, Det første møte, Olav Trygvason
og en rekke andre a cappella verk fra korets repertoar


Det var virkelig damenes aften da Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) inviterte til jubileumskonsert i Kanonhallen søndag kveld. Kvinnelige korister, kvinnelige solister, kvinnelig dirigent og kvinnelige orkestermusikere, var alle samlet for å feire at verdens eldste akademiske kvinnekor fyller 115 år i år. For anledningen var Antonio Vivaldis jublende Gloria satt på programmet, kanskje i sin mest autentiske versjon. Mye tyder nemlig på at verket ble skrevet for, og fremført av, foreldreløse jenter på Ospedale della Pietà i Venezia i 1715.

Før Gloria runget ut i Kanonhallen presenterte imidlertid koret et variert utvalg av sitt rike a cappella repertoar, et repertoar som spenner fra folkemusikk til viser og fra nasjonalromantikk til norsk samtidsmusikk. Konserten begynte med at korkvinnene kom vandrende fra alle kriker og kroker av Kanonhallen trallende på en ”Bruremarsj frå Vågå,” før de slo seg til ro med Karin Rehnqvists flotte arrangement av den vakre svenske folketonen ”I himmelen.” Men så kom sjokket.

”B!!!” Kvindene nærmest roper ut en B etterfulgt av et ”jjjjøøøøøørrrrnnnnnssssoooonnnn” fordelt på ulike stemmer og med slående effekter. Fra å være ”I himmelen” ble publikum revet godt ned på jorden og rett inn i et møte mellom Bjørnstjerne Bjørnson (en annen jubilant) og hans oppdiktede kvinner, sett gjennom Martin Ødegaards samtidsmusikkbriller. Verket ”Møte med Bjørnson” fikk sin urfremførelse denne kvelden. Komponisten kaller selv stykket fragmentarisk, og det var det også. Fullt av effekter, toneclustere og løsrevne melodiske linjer, i et fritonalt tonespråk var det preget av en collageaktig struktur. Til tross for spennende og til dels nyskapende koreffekter i Martin Ødegaards musikk var det likevel tre verk av hans far, Henrik Ødegaard, også de med tekster av Bjørnson, som fremstod som høydepunktet blant den nyeste musikken på konsertprogrammet i Kanonhallen. Også Henrik Ødegaards musikk var preget av effekter, men med noe mer vekt på sømløse overganger, melodiske linjer og helhet i stykket gjorde de større inntrykk, i alle fall på denne lytteren. Disse verkene er nesten like ferske som Martin Ødegaards, og ble urfremført av KSS i mai i år. Mellom innslagene med norsk samtidsmusikk ble publikum servert den ene perlen etter den andre. Særlig vakker var korets fremføring av Halfdan Kierulfs lengsel ”Over de høje Fjelde” og Knut Nystedts hviskende ”Shells.”

Det er bare å ta av seg hatten for disse Kvindene. En ting er at de mestrer komplekse teksturer og strukturer i samtidsmusikken og at de synger presist og klokkerent, men hvordan kan en unison melodilinje eller en melodi i et helt enkelt arrangement låte så vakkert som det gjorde da KSS fremførte ”Bruremarsj frå Vågå,” ”I himmelen” og ”Har du visor min vän?” Nydelig! I Gloria gnistret jentene til, og med driv, presisjon og energi ble det en frisk fremføring av et velkjent verk i en ukjent drakt. Den upåklagelige intonasjonen i koret ble heller ikke påvirket av at det i enkelte partier ikke var helt rent i alle orkesterstemmene. Til slutt må også solistene nevnes spesielt for sine fremragende prestasjoner i Gloria. Sopran Ingeborg Dalheim viste nok en gang at hun er blant de aller beste sangsolistene vi har i Norge. Denne kvelden handlet likevel mest om jubilantene i Kvindelige Studenters Sangforening som ga seg selv den beste jubileumspresangen et kor kan få: En kanonbra konsert!

1 kommentar:

  1. Takk for så mange fine ord! Godt å høre at konserten falt i smak :)

    SvarSlett