lørdag 10. september 2011

Stille, Strauss og musikalske bilder

Konsert:
Lørdag 10/9 2011
Universitetets Aula, Oslo

Kringkastingsorkesteret v/Thomas Søndergård
Gisella Stille, sopran

Knut Vaage: Mylder (urfremføring)
R. Strauss: Vier letzte Lieder
C. Debussy: Preludium til en fauns ettermiddag
M. Musorgskij/M. Ravel: Bilder på en utstilling


Det er noe spesielt med Universitetets Aula. Det historiske og symbolske suset blåser både musikere og publikum gjennom håret der de beskuer, og beskues av, Edvard Munchs maleriske mesterverker. Likevel er det sjelden musikken passer så fortreffelig til salen som det gjorde da Kringkastingsorkesteret (KORK) og sjefsdirigent Thomas Søndergård inviterte til «Superlørdag» den 10. september. Når livets sol går ned i en av Richard Strauss’ siste sanger, «Im Abendrot», og når Musorgskijs briljante skildringer av «Bilder på en utstilling» klinger ut i Maurice Ravels blendende orkestrering, er det vanskelig å tenke seg mer hypnotiske og rørende omgivelser enn Munchs strålende sol.


Konserten begynte, som seg hør og bør, med en festouverture. Knut Vaages bestillingsverk «Mylder» ble urfremført til varm mottakelse fra publikum. Vaage siterer både egne og andres verker, i en sammenblanding så mangfoldig og humoristisk at betegnelsen polystilistikk kiler på tungespissen. I mylderet av musikalske stiler, stemninger og klanger, var det i alle fall lett å kjenne igjen flere kjente operaouverturer. Vaages festouverture bar preg av stadige skifter mellom statiske, utholdte klanger på den ene siden og urolig myldrende teksturer på den andre. Verket var tidvis preget av collage og tidvis av at sitatene var mer integrerte i helheten. Musikken var hele tiden oppfinnsom, festlig og humoristisk.

Humoristisk er derimot ikke ordet for å beskrive R. Strauss’ «Vier letzte Lieder». Sangene, som omhandler døden, er preget av en komponist som har innfunnet seg med at livets ende nærmer seg. Til å fremføre orkestersangene hadde KORK fått med seg den svenske sopranen Gisela Stille. Stille er en glimrende sanger, og hun imponerte nok en gang publikum med sin stemmeprakt. Skulle man likevel ønsket noe annerledes, er det at hun kunne sunget litt mer… ja, stille. I enkelte partier, særlig i de tre første sangene, gikk det ekspressive, lydsterke uttrykket og den store vibratoen i Stilles stemme på akkord med det tekstlige innholdet om stille fred. Avslutningen av den siste sangen, «Im Abendrot», var imidlertid himmelsk vakker foran Munchs sol.

Koblingen mellom Strauss og Munch er for øvrig interessant. Richard Strauss besøkte Oslo i egen høye person 17. og 18. mars 1917 for å akkompagnere sine sanger i Aulaen. Kulturimpresario Rulle Rasmussen skrev i sine memoarer at «Strauss hutret og frøs» i Oslo, men at han ble aldeles betatt da han så Munchs malerier. Under hele konserten så Strauss opp på Munchs sol, og de to kunstnerne utviklet et nært vennskap.

Etter Strauss’ avskjedssanger, beveget dirigent Søndergård og KORK seg via Debussys drømmende «Preludium for en fauns ettermiddag» til Musorgskijs mesterlige «Bilder på en utstilling». Det var en opplevelse å høre Musorgskijs maleriske musikk under noen av de mest berømte maleriene fra norsk kunsthistorie. Selv om Musorgskijs musikk er skrevet til helt andre bilder, ga det absolutt mening å knytte musikken til Munchs malerier.

Kringkastingsorkesteret spilte jevnt over svært bra. Presisjonen i ansatser og avslutninger av toner var riktignok ikke alltid fullkommen, noe som var særlig tydelig i dynamisk svake akkorder i blåserne. Klangbehandlingen kunne også vært enda mer subtil i «Faunen». Særlig kunne de svake partiene med fordel vært enda svakere og noe rundere i klangen. Intonasjonen var imidlertid god, og intensiteten formidabel. Dessuten fikk vi høre mange vellykkede solopartier. Den fine fløytesoloen i «Faunen», de nydelige hornsoloene i Strauss-sangene og den delikate saksofonsoloen i Musorgskijs bilder kan trekkes frem som høydepunkter i så måte. Dette, kombinert med KORK’s eminente evne til å formidle musikken både verbalt og musikalsk, gjorde dagen helt super for det begeistrede publikumet i en fullsatt Universitetets Aula denne lørdagen i september.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar