mandag 15. mars 2010

Kveding og klassisk i Uranienborg kirke

Konsert (Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival):
Søndag 14/3 2010
Uranienborg kirke

Oslo Kammerkor v/Håkon Daniel Nystedt
Sondre Bratland
Helga Gunnes
Kirsten Bråten Berg

Norske religiøse folketoner m.m.


Det er synd å måtte starte en anmeldelse av en så stemningsfull og fin konsert med en negativ bemerkning, men programheftet til denne konserten var etter min mening under enhver kritikk. Når programmet ikke inneholder noe spesifikk informasjon om hva som blir sunget, og dette blir minimalt omtalt under konserten er det svært uheldig. Kanskje tanken bak var at dette er musikk som bare skulle oppleves der og da, men likevel mister både de religiøse folketonene og de klassiske verkene som ble framført en vesentlig dimensjon når publikum ikke har teksten foran seg og ikke en gang vet tittelen på det musikkstykket de hører. Selv om både kor og solister hadde svært god diksjon druknet en god del av teksten i den store etterklangen i kirken. Med det jeg gjetter er vakre tekster om lengsel er det synd at publikum ikke får det med seg. Jeg håper dette blir gjort bedre ved neste anledning. Et minimum er at det opplyses om hva som fremføres, og etter min mening beriker det også konsertopplevelsen betraktelig å kunne følge med på teksten underveis.

Når det er sagt så var konserten på alle andre måter svært vellykket. Kombinasjonen av religiøse folketoner og klassiske verker av Grieg, Tsjaikovskij og Rachmaninov (?) var spennende, og arrangementene svært delikate. Å føre denne rike musikkarven videre er ytterst verdifult, og det er imponerende at sangerne i Oslo Kammerkor har lært seg folkemusikkens ornamentering og syngemåte. Samtidig har de bevart en mer klassisk orientert korklang, og når dette kombineres blir resultatet helt unikt. Med seg på denne konserten hadde de også tradisjonssangerne Sondre Bratland og Kirsten Bråten Berg, i tillegg til Helga Gunnes, en solist fra egne rekker. De fremførte folketoner på en sjelfull måte med hvert sitt høyst individuelle uttrykk, ofte over klangtepper i koret som ga assosiasjoner til borduntoner eller pumpeorgler i folkemusikken.

Konsertens høydepunkt var avslutningen. ”Når mitt øye, trett av møye” var nærmest magisk. Den begynte med en enslig solostemme, men vokste seg litt etter litt mektig før den til slutt fremstod med hele korets klangfylde. Denne vakre melodien ble etterfulgt av en bruremarsj, som korsangerne vandret syngende til nedover midtgangen og ut av kirken. Jeg vet ikke så mye om hva Oslo Kammerkor sang Søndag kveld, men det de sang var i hvertfall glimrende fremført. I nærmeste fremtid lanserer de også en CD med dette materialet, og da blir det kanskje avdekket hva vi hørte i Uranienborg kirke på denne avslutningskonserten av Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival 2010. Festivalen har for øvrig vært en stor suksess. De fleste konserter har vært holdt for fullsatte kirker og publikum har fått mange flotte musikkopplevelser med utøvere av topp internasjonal kvalitet. Takk for i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar